به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

تاسیسات شهر نکا | اماکن مهم اقتصادی نکا

تاسیسات شهر نکا | اماکن مهم اقتصادی نکا

پایگاه خبری نکا : بدون شک شهرستان نکا ، قطب اقتصاد مازندران میباشد . با برخی از تاسیسات این شهر در ادامه آشنا خواهیم شد

 

تاسیسات شهر نکا | اماکن مهم اقتصادی نکا

 

نیروگاه شهید سلیمی نکا

این نیروگاه به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های ملی و از بزرگترین نیروگاه های کشور متشکل از دو بخش مستقل بخاری و گازی در ساحل دریای خزر و در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نکا قرار دارد و قدرت نامی این نیروگاه ۲۰۳۵ مگابایت می باشد که از چهار واحد ۴۴۰ مگاواتی بخار و دو واحد ۱۳۷۵ مگاواتی گازی حاصل    می شود .کنسرسیومی متشکل از سه شرکت آلمانی منعقد و متعاقب آن عملیات احداث در زمینی به مساحت ۱۳۶ هکتار شروع گردید . اولین واحد بخار نیروگاه در تاریخ ۲/۷/۱۳۵۸ و واحدهای بعد هر یک به فاصله تقریبی شش ماه وارد مدار شده اند و نصب واحدهای گازی پس ار خرید تجهیزات از شرکت زیمنس آلمان از سال ۱۳۶۷ توسط شرکت نصب نیرو و با نظارت شرکت قدس نیرو آغاز و اولین واحد آن در تاریخ ۱۹/۵/۱۳۶۹ و واحد بعدی در تاریخ ۹/۸/۱۳۶۹ وارد مدار شدند . .

نیروگاه شهید سلیمی نکا

 

 پایانه نفتی نکا

این پایانه در ۲۰ کیلومتری شمال شهر نکا و نزدیکی نیروگاه برق نکا در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰ هکتار در کنار دریا قرار گرفته است . نفت خام کشورهای حوزه دریای مازندران روسیه قزاقستان و ترکمنستان توسط کشتی های نفتکس به این پایانه نفتی حمل گردیده و نفتکش در کنار اسکله پهلو گرفته و نفت خام داخل کشتی توسط بازوهای پیشرفته و هیدرولیک تخلیه می گردد و پس از گذر از تاسیسات اندازه گیری وارد مخازن ذخیره نفت می گردد . با توجه به کیفیت متفاوت نفت خام دریافتی ، نفت مخازن ذخیره با هم امتزاج و به مخازن نفت پمپ می گردند که از این مخازن توسط پمپ های ارسالی نفت به تلمبه خانه و به مخازن نفت پمپ می گردند که از این مخازن توسط پمپ های ارسالی نفت به تلمبه خانه نکا که در ۳ کیلومتری این پایانه قرار دارد ارسال می گردد . توسط یک خط لوله ۳۲ اینچی که این تلمیه خانه تا پالایشگاه تهران امتداد پیدا کرده است و همچنین تقویت فشار توسط تلمبه خانه های مسیر ، نفت خام دریافتی در پایانه نفتی نکا به پالایشگاه تهران ارسال می گردد از طرف دیگر در اسکله نفتی جزیره خارج معادل نفت دریافتی ، جهت کشورهای فوق الذکر نفت خام صادر می گردد .

 

 

سیلوی غله نکا

بطور کلی سیلو وظیفه ذحیره سازی گندم مازداد در صل برداشت گندم را دارد . سیلوی شهرستان نکا در سال ۱۳۶۲ توسط مهندسان اتحاد جماهیر شوروی سابق با ظرفیت ۱۰۳۰۰۰ تن ذخیره سازی گندم به بهره برداری رسید این سیلو دارای ۲۳ کندوی ذخیره گندم که ظرفیت هر کندو ۳۱۰۰ تا ۳۵۰۰ تن می باشد این شرکت جز هشت سیلوی با ظرفیت بالای کشور می باشد که همگی این سیلوها با همین حجم توسط مهندسان اتحاد جماهیر سابق شوروی ساخته شده اند . این سیلو دارای دو باسکول ورودی و دو حفره ی تخلیه می باشد که قدرت تخلیه آن جزء قدرت بالای تخلیه کشور می باشد .

این سیلو تنها سیلوی استان می باشد که رساندن گندم به این کارخانه ها بر عهده ی سیلوی نکا می باشد یعنی با تعطیل شدن یک روز این شرکت مواجه خواهد شد با تعطیل شدن کارخانه های آرد استان ، بهمین جهت فوق العاده حائز اهمیت می باشد .

سیلوی غله نکا

 

 

 

 کارخانه سیمان نکا

این کارخانه در جنوب شهری شهرستان نکا در کنار رودخانه نکا و بین روستاهای زرندین  و آبلو و چاله پل و حاشیه جنگل قرار دارد . این کارخانه در سال ۱۳۶۰کار تولید را آغاز نمود . کل مساحت این کارخانه بیش از ۹۰هکتار می باشد.

مواد اولیه این کارخانه عبارتند از : سنگ آهک که از کوره های جنگلی اطراف کارخانه تامین می شود . معدن خاک رس آن نیز به وسعت ۸۶ هکتار در قسمت جنوبی کارخانه در محدوده روستای زرندین سفلی قرار دارد . در جهت ایجاد واحدهای جنبی هیئت مدیره محدوده روستای زرندین سفلی قرار دارد . در جهت ایجاد واحدهای جنبی هیئت مدیره در سال ۱۳۶۳ اقدام به گرفتن موافقت اصولی برای تاسیس واحد تولید لوله و ورق آزبست سیمان (طرح ساریت) نموده است که اکنون توانایی تولید بیش از ۳۰۰۰۰ تن ورق و ۲۷۰۰۰ تن لوله در سال را دارا می باشد .

       کارخانه سیمان نکا

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد