به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا

این دریاچه در جوار روستای استخر پشت شهرستان نکا، میان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل قرار گرفته که پیرامون آن پوشیده از مزارع برنج و نیزار است. وسعت حوضچه مرکزی آن بیش از نیم هکتار و حاشیه آن در حدود ۶ هکتار است. اطراف این دریاچه محوطه‌ای برای اقامت و استقرار وجود دارد که فاقد امکانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسیر یک جاده جنگلی بسیار زیبا از شهر نکا صورت می‌گیرد.

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا

دریاچه طبیعی روستای استخر پشت که در سی و پنج کیلومتری شهر «نکا» قرار دارد، روزگاری با نیزارهای حاشیه خود نزدیک به بیست هکتار از محیط اطراف را پوشش می داد. در چند دهه اخیر به دلیل بی توجهی به این منبع طبیعی نادر وسعت آن به چهارهکتار تقلیل یافته و روز به روز از آن کاسته می شود.

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا

این دریاچه کوچک و گمنام با مرداب های اطراف خود منظره رؤیایی را در منطقه پدید آورده است که در اولین نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. دریاچه استخر پشت که آب آن به طور غیر محسوس از کف دریاچه تأمین می شود، سالهای سال است که برای آبیاری دست کم ۵۰ هکتار از شالیزارهای روستاهای مجاور مورد استفاده قرار می گیرد.

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا

مرداب اطراف این دریاچه روزگاری طولانی، پناهگاه امنی برای پرندگان بومی خصوصاً اردک های وحشی بود. اما متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل تهاجم شکارچیان مجاز و غیرمجاز به این زیست گاه و کشتار این پرندگان زیبا، نسل آنان در معرض انقراض جدی قرار گرفته است. درباره دریاچه طبیعی استخر پشت که بومیان منطقه به آن «اسطل» می گویند، افسانه های بی شماری نقل شده و اشعاری در وصف آن سروده شده است.

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا
از آنجا که از تاریخ شکل گیری این دریاچه اطلاع دقیقی در دست نیست؛ ریش سفیدان محل به نقل از نیاکان خود افسانه های متفاوتی در خصوص چگونگی پیدایش آن روایت می کنند.

دریاچه استخر پشت شهرستان نکا

چشم انداز سرنوشت دریاچه افسانه ای روستای استخرپشت شهرستان نکا در حالی بسوی اضمحلال و نابودی پیش می رود که تاکنون هیچ مرجع ذیصلاحی نسبت به جلوگیری از روند تخریب آن واکنشی از خود نشان نداده است. این در حالی است که این دریاچه کوچک و مرداب اطراف آن با مناظر زیبای خود ، یکی از جاذبه های طبیعت گردی مازندران به حساب می آیند .

دریاچه استخر پشت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد