به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

روستای سوچلما شهرستان نکا

روستای سوچلما شهرستان نکا

روستای سوچلما در دهستان استخرپشت قرار دارد. روستای سوچلما یکی از روستاهای تاثیر گذار در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی شهرستان و شاید حتی استان می‌باشد. از لحاظ مواهب و چشم انداز طبیعی، اگر روستای سوچلما را یکی از بهترین‌ها نامید، اغراق نیست. از لحاظ اجتماعی مهمان نوازی مردمان بااصالت، باکرامت، با سخاوت روستای سوچلما زبانزد عام و خاص است.

روستای سوچلما شهرستان نکا

از لحاظ فرهنگی و مذهبی یکی از روستاهای پیشرو دراین عرصه می‌باشد، به طوری که در اعیاد و سوگواری‌ها علی‌الخصوص در جشن نیمه شعبان و ایام محرم با حضور نماینده ولی فقیه، به عینه می‌توان اهتمام آنان را در هرچه با شکوه تربرگزار نمودن اینگونه برنامه‌ها که نشان ازفرهنگ بالای مردمان این روستا به ویژه جوانان مومن است را مشاهده نمود. از لحاظ اقتصادی تا حدودی می‌توان ادعا نمود که ۸۰٪ اقتصاد مردم این روستا، مبری از اقتصاد شهری می‌باشد و مردم سختکوش پرتلاش از طریق کشاورزی و دامداری و باغداری اقتصاد خانوار خویش را تامین می‌نمایند.

روستای سوچلما شهرستان نکا

فاصله روستا از شهرستان نکا ۵۰ کیلومتر می باشد .این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۹ نفر (۱۳۹خانوار) بوده‌است. شغل اصلی اهالی روستا دامداری و کشاورزی می باشد . روستای سوچلما دارای مناظر دیدنی و چشم انداز زیبا می باشد . کوه ، جنگل ، چشمه و رودخانه به همراه مراتع زیبا از جمله دیدنی های روستای سوچلما می باشد .

روستای سوچلما شهرستان نکا

شهرستان نِکا یکی از شهرستان‌های استان مازندران ایران است. شهرستان نکا از غرب به شهرستان ساری و از شرق به شهرستان بهشهر متصل است. مرکز این شهرستان شهر نکا است. نام نکا در کتیبه چوبی در امامزاده میر ترابی به نکاه نوشته شده نه نکا که قدمت این کتیبه به هفتصد سال می‌رسد مربوط به دوره ایلخانان است، اما در منابع جغرافیا نویسان قرون اولیه اسلامی از شهری به نام «مهربان» یا «میردان» در نزدیکی نکا امروزی یاد شده‌است که هزار سرباز از ان پاسداری می‌کرد.

روستای سوچلما شهرستان نکا

نکا در کتاب قیامت شیعه سلسله نزاریه قلعه الموت به نکاه نوشته شده به معنای قیامت اما در فرهنگ لغت به معنای نارنج باغ کلبستان ابلو و هیر آباد است هشتاد درصد مردم نکا مازنی و بیست درصد تُرک آذری هستند. آب معدنی قر مرض، دریاچه استخر پشت، منطقه هزار جریب، غار باستانی کمیشان، برج آرامگاهی امامزاده عبدالله، جنگل‌های نکا در داخل نکا و امامزاده یحیی نزدیک روستای سیکا از معروف‌ترین مناطق شهرستان نکا به‌شمار می‌آیند.

روستای سوچلما شهرستان نکا

عید مردگان (مِزار سَر) از جمله آئین روستائیان استان مازندران است که هر ساله دو مرتبه ( یکبار در دفصل بهار و بار دیگر پس از برداشت محصول) بر سر مزار گذشتگان برگزار می شود. روستائیان معتقدند برگزاری این آئین موجب خیر و برکت در زندگی و محصول آن هاست.مردم روستای سوچلما از توابع هزار جریب شهرستان نکا دو روز در فصل بهار را انتخاب کرده و تمام مردم روستا حتی کسانی که مهاجرت کرده اند با گل و شیرینی و مواد غذایی نزد مردگان خود می آیند. روز نخست به قبرستان موجود در روستا و روز دوم به امامزاده خارج از روستا می روند.

روستای سوچلما شهرستان نکا

 

 

امام زاده ابراهیم سوچلما :

این بقعه در چهل و پنج کیلومترى جنوب خاورى شهر نکا، در بالاى کوههاى روستاى سوچلما واقع شده و چشم انداز آن فوق العاده زیبا و دیدنى است، جز اینکه بیش از پانزده کیلومتر جاده خاکى دارد و در فصل زمستان تردد به آن امکان پذیر نیست.

بناى قبلى که از خشت و گل بوده را تخریب و به جاى آن بنایى ساده با بلوک سیمانى در سال ۱۳۸۰ هـ . ش ساخته اند. بام بقعه پشم سیمان (ایرانیت) و درب آن از جانب جنوب غربى باز مى شود. به جهت کرسى بلند بودن بقعه، توسّط چهار پلکان به حرم راه مى یابد. قبر امامزاده را در سه طبقه تعبیه نموده اند و دور آن را صندوقى به ابعاد دو در یک و بیست سانتى متر به ارتفاع یک و ده سانتى متر گذاشته اند.

روستای سوچلما شهرستان نکا

زوّار زیادى به جهت بروز کرامات به این بقعه روى مى آورند. تصویر افراد زیادى که شفا یافته اند در دیوار بقعه نصب است. تعداد ده واحد آلاچیق چوبى به وسیله کسانى که شفا گرفته اند ساخته شده است. چهار زایرسرا که یکى از آنها با بلوک به ابعاد ۵×۴ متر و سه واحد دیگر آنها با چوب و به ابعاد ۱۲×۴ متر و ۴×۳ متر، همگى توسّط شفایافتگان، به این آستان تقدیم شده است.

از آن مهم تر، فرد خیرى که ارادت خاص به این بقعه و امامزاده داشت، چهار کیلومتر لوله کشى آب، جهت رساندن به بقعه را از کوه مجاور متقبل شده و شخص دیگرى نیز موتور برق دیزلى بزرگى را به آستانه وقف نموده که همگى آن گویاى ارادت قلبى دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) به این مزار دارد.

درباره شخصیّت مدفون در بقعه، گفته هاى مردم یکى است. آنها معتقدند که سیّد ابراهیم پس از جراحت در جنگ، از خوف دشمنان به این منطقه پناه برده است. چوپانى آن حضرت را در این مکان پیدا مى نماید و پس از مراقبت آخر الامر سیّد از جراحات زیاد به شهادت نایل مى آید.

روستای سوچلما شهرستان نکا

داستان فوق با گزارشهاى تاریخى نیز سازگارى دارد. زیرا در اردیبهشت سال ۲۶۰ هـ . ق هنگامى که یعقوب بن لیث صفّارى جهت سرنگونى دولت نوپاى علوى به منطقه طبرستان ـ سارى لشکر کشید. جنگ سختى بین سادات و مهاجمان در گرفت و در این جنگ حسن عقیقى حسینى، حاکم سارى، حمزه اکبر و اصغر حسنى و جمع کثیرى از سادات به شهادت رسیدند و همراهان داعى کبیر که تعداد آنان را پانصد تن و همه از سادات حسنى و حسینى و طیّارى بودند از گرد وى پراکنده شدند و به کوههاى اطراف پناه بردند.

روستای سوچلما شهرستان نکا

حسن بن زید داعى نیز تاب مقاومت در مقابل انبوه سربازان یعقوب لیث نیاورد و به آمل گریخت. در این میان بیشترین شجاعت و دلیرى که از خود نشان دادند، فرزندان على بن عبدالرحمن الشجرى بودند. آنان با تمام توان و قواى خود به مقابله با سربازان یعقوب لیث صفار پرداختند و عاقبت حسن بن ابراهیم بن على بن عبدالرحمن الشجرى، و برادرش حسین بدست سپاهیان یعقوب افتادند و در حالیکه جراحات زیادى در بدن داشتند در راه طبرستان به نیشابور به شهادت رسیدند. به احتمال قوى پدر آنان ابراهیم در همین جنگ زخمى و به ارتفاعات سارى پناهنده شد و با زخمهاى فراوانى که به او رسیده بود به شهادت رسید. نسب شریفش با پنج واسطه به امام حسن مجتبى(علیه السلام)منتهى مى شود که از قرار ذیل است: ابراهیم بن على بن عبدالرحمن الشجرى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام). وى سیّدى جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. او به عطّار شهرت داشت و داراى سه فرزند به اسامى محمّد ابوزید، که وزیر دولت علوى طبرستان و اولین شخص پس از حسن بن زید داعى بود. عبّاس و حسن که بدست سربازان یعقوب لیث دستگیر و به شهادت رسیدند. ابوالفرج اصفهانى فرزند چهارمى بنام حسین را ذکر نموده که او نیز بدست سربازان یعقوب به شهادت رسیده است.

روستای سوچلما شهرستان نکا

پدر سیّد ابراهیم، على، سیّدى محترم و فقیهى فاضل و بزرگوار در مدینه بود که در سال ۲۵۰ هـ . ق در همانجا وفات یافت. اکثر برادران سیّد ابراهیم از شهداء و جهادگران بنام شیعه اند. برادر بزرگش سیّد یحیى، همان سیّد بزرگوارى است که در قزوین قیام نمود و در ورامین به شهادت رسید و اینک آرامگاهى منسوب به او در روستاى کهنه گل ورامین وجود دارد.

برادرزاده اش یحیى بن زید بن على بن عبدالرحمن الشجرى، از سوى دولت علویان، امارت گرگان را عهده دار بود که بدست سربازان یعقوب لیث در شهر گنبد فعلى به شهادت رسید و اینک آرامگاه او به یحیى بن زید شهرت دارد. دیگر نوادگان و فرزندان برادران او، همگى در سارى، آمل، گرگان، از بزرگان سادات، و قضات و نقیب بوده اند و بالغ بر دویست سال ریاست معنوى و اجتماعى طبرستان را بعهده داشته اند. شرح حال آنان در کتاب مزارات طبرستان به تفصیل نگاشته و اشاره به مراقدشان شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد