به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

روستای قلعه سر شهرستان نکا

روستای قلعه سر شهرستان نکا

قلعه‌سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران ایران و روستای قلعه‌سر در پنج کیلومتری شهرستان نکا در استان مازندران  جای گرفته‌است.

  • روستای قلعه سر از دو بخش (علیا و سفلا) یا( بالا و پایین )تشکیل شده است.
  • مردم قسمت سفلا قلعه سر ؛ به علت رانش زمین این منطقه مهاجرت کردن به شهرستان نکا که در آن زمان این قسمت زمین های شالیزاری مردم این منطقه بود.
  • این روستا دارای دو امام زاده به نام های (امام زاده محمود و امام زاده سیده سلیمه ) که از نوادگان امام سجاد (ع) می باشد.
  • اهالی این روستا شیعه دوازده امامی می باشند و بیشتر مردم این روستا از سادات هستند.
  • شغل مردم این روستا کشاورزی ،دامداری ،مرغداری و… می باشد.

روستای قلعه سر شهرستان نکا

 

این روستا در دهستان پی رجه قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲٬۵۰۱نفر(۶۳۰خانوار) بوده‌است. روستای قلعه سر از توابع پی رجه به‌شمار می‌رود از لحاظ جغرافیایی از شمال نزدیک به بریجان وقسمتی به شهر نکا،ازشرق به جامخانه از غرب به زرندین وازجنوب به کوهسارکنده می‌رسد.

  • بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کل قلعه سری ها که در شهر نکا و در روستا قلعه سر هستند ؛نزدیک به۵۰۰۰ نفر هستند.

روستای قلعه سر شهرستان نکا

 

روستای قلعه سر از توابع پی رجه به شمار میرود از لحاظ جغرافیایی از شمال نزدیک به بریجان و از سمتی به جامخانه میرسد از مناطق زیارتی این روستا امام زاده محمود و ام سلیمه است. و دو رودخانه فصلی در قلعه سر جریان دارد و در حدود ۵ مسجد و حسنهیه دارد. و مذهب مردم شیعه و به زبان مازنی صحبت می کنند. وجه تسمیه قلعه سر: در زبان مازنی سربه معنای بالا است.

در مکان مرتفع روستای قلعه سر  در کوهپایه های البرز ودر فاصله ای نسبتا دور قلعه ای در میان کوه و جنگل وجود دارد.و افسانه ها و داستان های زیادی در باب ان گفته شده است. و

مشتاقان زیادی را به درد سر تا میان جنگل ها ی این منطقه می کشاند.

در ابتدای این روستا آرمگاه واقع است .و بیشتر رفت آمدهای اصلی و برون روستایی این روستا توسط  چهار اصلی(کوچه) صورت می گیرد.

این روستا متشکل از ۴ محله اصلی است. که متناسب با ویزگی بارزی که دارند نامی را بر انها نهاده اند.اما بدلیل رانش زمین یکی از محله ها(پایین محله) چند سالی بصورت متروک در آمده(اما امروزه ساکنان آن بصورت فصلی در خانه های ترمیم شده خود ساکن می شوند) و ساکنان آن به نکا مهاجرت کردند.ازجمله مکان زیبای این محله امام زاده محمود و حمام بسیار قدیمی است که با نهایت نگرانی در حال ویرانی است . و نظر هیچ مسئولی را تا کنون به خود جلب نکرده است.

از لحاظ سیاسی نیز یک فضای باز سیاسی در این  روستا حاکم است و هر فرد متناسب با عقاید سیاسی خود حزبی را انتخاب می کند  البته  این افراط حتی در مکان عبادت و تقسیم بندی  مساجد نیز خود را نشان داده است.

پیشرفتی که در کمتر  از یک دهه ی اخیر روستای قلعه سر را حداقل از لحاظ ظاهری متفاوت کرد جای بسی تشکر و تعجب دارد

روستای قلعه سر شهرستان نکا

 

قلعه سر با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰نفر جمعیت ساکن و ۶۸۰خانوار در جنوب غربی شهرستان نکا واقع گردیده و با شهر نکا ۵ کیلومتر فاصله دارد.

۳۵۰۰نفر از جمعیت غیر ساکن قلعه سر در شهر نکا سکنی دارند .

این  روستا در طول۸ دفاع مقدس ۱۳ شهید سر افراز را فدای نظام شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نموده است.

دارای ۵مسجد(مسجد مهدیه؛مسجدالنبی(ص)مسجدجامع؛مسجدموسی بن جعفر(ع) و مسجد حضرت ابوالفضل در قلعه سر سفلی)و ۴حسینیه(حسینیه اعظم ؛حسینیه سیدالشهدا(ع)و دارالشفا ( همچنین پیر تکیه درقلعه سر سفلی)  می باشد.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 دیدگاهات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید کلانتری
سعید کلانتری
1 سال قبل

آیا در قلعه سر منزل اجاره ای برای مسافران وجود دارد؟

سحر
سحر
8 ماه قبل
پاسخ به  a4fran3

با سلام آیا اطلاعات بیشتری در مورد” حمام تاریخی قلعه سر سفلی” دارید؟

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد