به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

روستای نوذر آباد شهرستان نکا

روستای نوذر آباد شهرستان نکا

«نوذرآباد» روستایی از دهستان «قره صغان»، بخش مرکزی شهرستان «نکا» واقع در استان مازندران می باشد. این روستا در ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان نکا قرار دارد و فاصله آن تا شهر تهران، ۳۰۰ کیلومتر است. فاصله «نوذرآباد» از مرکز استان، شهرستان «ساری» ۴۰ کیلومتر است و در شمال شرقی، این شهرستان واقع شده است. از جنوب این روستا به وسیله جاده اصلی می توان به شهر نکا رفت. در فاصله روستای ما، تا شهرستان «نکا»، ۷ روستا به فاصله کم در کنار جاده اصلی قرار دارد که جاده شهر از بین این روستاها می گذرد.

زمینهای کشاورزی در چهار ضلع روستا پراکنده اند و روستا در وسط زمینهای کشاورزی محصور است. وسعت «نوذرآباد» ۳ کیلومتر مربع است و ۱۲۰۰ هکتار نیز زمین کشاورزی دارد.

روستای نوذر آباد شهرستان نکا

در فاصله ۳ کیلومتری از شمال این روستا، دریاچه «خزر»، بزرگترین دریاچه جهان قرار دارد. رودخانه «نکارود» نیز از وسط زمینهای کشاورزی روستا می گذرد. به فاصله ۴ کیلومتری از شمال شرقی روستا، نیروگاه بخاری «شهید سلیمی نکا» که بزرگترین نیروگاه حرارتی خاورمیانه است، قرار دارد. و در کنار آن کشتی سازی بزرگ «ایران صدرا» است که سازنده دو سکوی بزرگ حفّاری در دریای خزر، و بندر جدید تجاری امیرآباد قرار دارد.

در ۶ کیلومتری شرق روستا، شبه جزیره «میانکاله»، که منطقه حفاظت شده است واقع می باشد. در ۸ کیلومتری شمال غربی روستا، پادگان آموزشی نظامی معهدباران و صیدگاه قرار دارد.

نوذرآباد قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و اولین بار فردی به نام «نوذر» به این مکان آمده است و وجه تسمیه «نوذرآباد» به ایشان برمی گردد.

نوذرآباد با آب و هوایی معتدل و ملایم، تابستانهایی نسبتا گرم و زمستانهایی ملایم است. بارندگی بیشتر از ۱۰۰۰ میلی متر در سال، کمک شایانی به رونق کشاورزی می کند. این منطقه دارای رطوبت نسبتا بالا در حدود ۸۵% می باشد.

این روستا ۲۰۷۱ نفر جمعیت و ۵۴۰ خانواده دارد که از این تعداد جمعیت، ۱۰۵۳ نفر مرد، و ۱۰۱۸ نفر زن می باشند و ۴۳۹ نفر از این زنان، متأهل می باشند. مردان باسواد ۷۷۵ نفر و مردان بی سواد ۱۵۹ نفر می باشند. همچنین زنان باسواد ۶۴۴ نفر و زنان بی سواد ۲۸۲ نفر می باشند. ترکیب جمعیتی روستا، جوان و بیش از ۵۰ درصد از جمعیت را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند. جمعیت بالای ۶۰ سال فقط ۱۵۰ نفر می باشند. ۹۵۵ نفر از این جمعیت فقط در فاصله سنی ۱۰ تا ۳۰ سال قرار دارند. کمتر از یک درصد از خانمهای روستای ما کارمند هستند؛ اما ۱۵ درصد از مردان کارمند می باشند.

روستای نوذر آباد شهرستان نکا

خوشبختانه به دلیل فعالیتهای خوب شورای اسلامی روستا، و انجام فعالیتهای عمرانی زیاد وضعیت مهاجرت در روستا بسیار بهبود پیدا کرده به طوری که مهاجرت از شهر به روستا بیشتر از مهاجرت از روستا به شهر است. در سال ۸۰، ۴۱ مورد مهاجرت از شهر به روستا و ۳۰ مورد از روستا به شهر بوده است.

این روستا از نظر بهداشتی در منطقه، رتبه اول را دارا است. مرکز بهداشت آن بسیار فعال است. از نظر فرهنگی و رفاهی در حد متوسط بوده و روی وضعیت رفاهی و عمرانی نسبت به مسایل فرهنگی بیشتر کار شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برق، آب آشامیدنی، گاز، تلفن و جاده آسفالت در درون روستا آمده است. از جمله کارهایی که اخیرا انجام شده، جمع آوری زباله است.

این روستا، دارای یک مسجد جامع، یک حسینیه که یک امامزاده در آن واقع است و مکانی به نام زینبیه (مخصوص خواهران) می باشد. روستای ما جز ایام تابستان و عزاداری، در طول سال از داشتن روحانی ثابت محروم است.

همچنین دارای مرکز مخابرات قوی، مرکز بهداشت و درمان، یک دبستان به نام «شهید یوسفی» و یک مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه به نام «شهید حسینی» می باشد. سابقا کتابخانه کوچکی به نام ولی عصر بوده که چند سالی است تعطیل شده است. همچنین در روستا، یک حمام عمومی، دو نانوایی، یک شرکت تعاونی روستا، یک مؤسسه قرض الحسنه علی بن ابی طالب(ع) و یک زمین ورزشی فوتبال وجود دارد.

«نوذرآباد» دارای دو امامزاده است که یکی از آنها در گورستان قدیمی و دیگری در حسینیه محل قرار دارد و گفته می شود این دو امامزاده برادرند. نام آنها «عبدالرحیم» و «عبدالکریم» است و منسوب به حضرت علی(ع) می باشند. مردم روستا و منطقه اعتقاد زیادی به این دو امامزاده دارند و شفای بیماران خود را از آن دو بزرگوار گرفته اند.

روستای نوذر آباد شهرستان نکا

از جمله رسومی که خیلی بیشتر به چشم می خورد مراسم ماه محرم است.

در روستای ما دهه اول ماه محرم و دهه دوم ماه صفر، غروبها و شبها، مراسم مرثیه خوانی، سینه زنی و روضه خوانی برگزار می باشد. در دهه اول ماه محرم، در روز هفتم، به یاد حضرت ابوالفضل دو علم را در روستا می گردانند و همراه با آن مراسم دسته روی و سینه زنی است و مردم نذرهایشان را که شامل پول است، روی این علم قرار می دهند. و علم به در خانه هر فرد می رود و ظهر در حسینیه محل مراسم ناهاردهی است که غذا هم توسط اهالی درست می شود و هر کس در خانه خود به نیت و نذری که دارد، چند بشقاب غذا به حسینیه می آورد.

غذای سنتی برای این ایام پلو ته چین است. زنان در این مراسم نقش عمده ای دارند.

در روز نهم ماه محرم، مراسم دسته روی به روستای مجاور، روستای دنگسری است و توسط اهالی آن روستا غذا تهیه می شود و در مسجد و حسینیه آن روستا از مهمانان پذیرایی شده و مراسم روضه خوانی و سینه زنی به میزبانی آنها انجام می شود. در روز دهم ماه محرم در روز عاشورا اهالی روستای «دنگسری» نیز که در نزدیکی «نوذرآباد» هستند، به این روستا می آیند و مراسم را با هم برگزار می کنند.

از جمله مراسم دیگر این روستا، مراسم شام غریبان امام حسین(ع)، عید فطر، پنجشنبه آخر سال و دیدار از خانواده شهدا می باشد. قابل ذکر است که روستای ما چهار

شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

با اینکه شهرستان نکا جزو یکی از شهرهای صنعتی کشور است و چند واحد صنعتی کشور در نزدیکی روستا قرار دارد اما به دلیل جوان بودن ترکیب جمعیتی روستا، همچنان بیکاری به عنوان یک معضل بزرگ خود را نشان می دهد.

اغلب مردم روستا کشاورز بوده و درآمدشان از این طریق است. آنهایی هم که کارمند بوده و در جای دیگر مشغول به کارند، به عنوان شغل دوم مختصری کار کشاورزی انجام می دهند.

زنان در کشاورزی نقش عمده ای دارند و در مواردی به نسبت مردان زحمت بیشتری متحمل می شوند. آنان به کشت گندم، پنبه، برنج، هندوانه، مرکبات و … می پردازند.

حدود ۸۰ نفر از مردان روستا نیز در فصل پاییز و زمستان در صیدگاه روستا به کار ماهیگیری می پردازند و در ۶ ماه دیگر سال به کار کشاورزی مشغول می شوند. این روستا بیش از ۳۰ نفر معلم دارد که در روستا و یا روستاهای اطراف و شهرستان نکا مشغول تدریس می باشند.

این روستا دارای یک مطب که پزشک آن از اهالی خود روستا است می باشد و در حال حاضر دو دانشجوی پزشکی، یکی خانم و یکی آقا در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. همچنین دانشجویان بسیار دیگری در دانشگاههای مختلف و رشته هایی چون

مهندسی و … تحصیل می کنند و در فصل تابستان در کار کشاورزی به خانواده خود کمک می کنند.

مجموع دانش آموزان دختر مدرسه ابتدایی ۸۸ نفر است که فاقد معلم پرورشی هستند و کتابخانه ای کوچک با حدود ۳۰۰ جلد کتاب دارند. امکانات ورزشی در مدرسه ابتدایی محدود است و قبولی همه پایه ها به جز پایه پنجم ۱۰۰ درصد بوده و از نظر وضعیت تحصیلی در سطح خیلی خوبی هستند. مجموع دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی ۵۵ نفر است که هیچ کدام از آنها ازدواج نکرده اند. از جمله کارهای در مدرسه، تشکیل بسیج دانش آموزی، تشکیل کتابخانه با حدود ۳۰۰ جلد کتاب است. وضعیت تحصیلی دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی خیلی خوب است و درصد قبولی بالا است. به گفته مدیر مدرسه، دانش آموزان از نظر عقیدتی و دینی خیلی خوب هستند و نسبت به دختران شهر وضعیت بهتری دارند.

روستای نوذر آباد شهرستان نکا

در حال حاضر اکثر دختران به مقطع دبیرستان می روند. در روستای ما دبیرستان وجود ندارد و دختران برای ادامه تحصیل در دبیرستان به روستای «طوسکلا» در ۱۵ کیلومتری «نوذرآباد» می روند. همچنین کسانی که می خواهند به جای رشته های نظری، رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای را انتخاب کنند، باید به نکا بروند.

دختران بسیاری در روستا تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه می دهند و این در حالی است که در برخی خانواده ها، دختر خانواده تحصیل کرده است ولی پسر خانواده سواد متوسطی دارد. سن ازدواج در حال حاضر بالا رفته است و حدود ۳۰ درصد از دختران ۱۵ تا ۱۹ سال متأهل هستند و فقط ۲ نفر از دختران زیر ۱۵ سال متأهل می باشند.

بیشتر کار دختران درس خواندن است و آرزوی ادامه تحصیل دارند و کارهای هنری سنتی کمتر در این مناطق دیده می شود و بیشتر کارهای هنری جدید را فرا می گیرند و گاهی توسط کسی که کار هنری بلد است در خانه اش کلاس گذاشته می شود.

دختران سهمی در نیروی کار خانواده دارند و در کار کشاورزی و خانه داری کمک خانواده ها هستند. در ایام کشاورزی همراه با خانواده در زمینها کار می کنند.

دختران و زنان علاوه بر کارهای خانه، کشاورزی و انجام هنرهای سنتی چند صندوق قرض الحسنه نیز بین خود ایجاد کرده اند. یکی از خانمهای فعال و پرکار محل در پوشش این صندوق چند مسافرت زیارتی نیز ترتیب داده است. این خانم فعال همچنین کلاسهای روخوانی قرآن تشکیل داده است و به بیش از ۲۰۰ نفر از خانمهایی که سواد کمی داشتند، آموزش روخوانی قرآن داده است.

تشکیل گروههای کارگری زنان و همچنین بسیج خواهران از جمله دیگر فعالیتهای زنان این روستا است.

در سال گذشته چند تن از جوانان بسیجی در قالب طرح میثاق، کلاسهای تقویتی و کلاس کامپیوتر و خط در مدرسه ابتدایی برای نوجوانان برگزار کردند که متأسفانه به دلیل حمایت نشدن، دیگر این کلاسها برگزار نشد.

در حال حاضر جمعی از جوانان بسیجی مشغول افتتاح فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی هستند که قرار است مسابقات فوتبال نیز برگزار کنند. این روستا دارای کتابخانه ای نیست تا اوقات فراغت جوانان را پر کند و باعث بالا بردن سطح فرهنگ و اطلاعات آنان شود. به همین دلیل نوجوانان و جوانان بسیاری در کوچه و خیابانهای روستا بیکار می باشند و متأسفانه انرژی آنها در مسیر صحیحی هدایت نمی شود.

به امید روزی که این مشکلات در روستاها حل شود و وضعیت فرهنگی و اجتماعی همه روستاها بهبود یابد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهمان
مهمان
11 ماه قبل

با سلام خیلی جامع وکامل روستا رو معرفی کردید.

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد