به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

روستای کمیشان شهرستان نکا

روستای کمیشان شهرستان نکا

روستای کمیشان، در ۳۶ درجه و ۴۰ دقیقه شمالی و ۵۳ درجه و ۲۱ دقیقه شرقی از این کره خاکی روستائی قرار دارد که با توجه به شواهد و قرائن ریشه در بطن تاریخ دارد.

روستای کمیشان شهرستان نکا

در ۳۶ درجه و ۴۰ دقیقه شمالی و ۵۳ درجه و ۲۱ دقیقه شرقی از این کره خاکی روستائی قرار دارد که با توجه به شواهد و قرائن ریشه در بطن تاریخ دارد.
وقتی از بالا به کمیشان نگاه کنی به دستی شبیه است که با انگشت اشاره جهت شمال را نشان می دهد و عجیب اینکه این جهت دقیقا جهت شمال جغرافیائی است
روستای کمیشان در ۲۵ کیلومتری شرق ساری (مرکز استان مازندران)، ۵ کیلومتری شرق نکا و ۱۵ کیلومتری غرب بهشهر (اشرف البلاد) در کنار جاده سراسری تهران – مشهد در بخش مرکزی از دهستان مهروان واقع و از شمال به روستای شورابسر، از غرب به روستای گل خیل، از شرق به روستای خانسر و از جنوب به سلسله کوههای البرز محدود می باشد .
کمیشان طبق آخرین آمارگیری دارای ۱۷۰۰ نفر سکنه بوده که شغل اکثریت آنان کشاورزی می باشد و در کنار آن دامداری نیز رواج دارد. هر چند در سالهای اخیر و با توجه به واگذاری زمینهای کشاورزی منطقه جهت احداث مراکز صنعتی به سمت صنعتی شدن گام برداشته و این امر آینده ی زیست محیطی روستا را بشدت تهدید می کند .

از پیشینه ی قدیم روستا اطلاعات جامع و کامل و موثقی در دست نیست و هرچند تلاشهائی نیز در این زمینه صورت گرفته اما به دلایل مختلف نتایج قابل قبولی بهمراه نداشته، اما آنچه که درباره تاریخچه این روستا می توان اشاره کرد اینست که :
با توجه به شواهد و قرائن موجود و آثار باستانی که در مناطق مختلف جنگلی روستا موجود می باشد و با توجه به اکتشافاتی که در غار کمیشان صورت گرفته ، کمیشان پیشینه ای چند هزارساله دارد که در طی سیر تاریخی، تغییرات چشمگیری بخود دیده است .
وجود مناطق تاریخی و باستانی همچون – قلعه دوک، دختر قلعه، قناتهای قدیمی معروف به ۳۰چلو (۳۰ chelo، قبرستان گبریها ( gabriha)، غار کمیشان و … – بیانگر این قدمت تاریخی می باشد.
در لغتنامه دهخدا آمده: «کمیشان، دهی است از دهستان قره طغان از بخش بهشهر شهرستان ساری که ۶۰۰ سکنه دارد» و در لغتنامه ویکیپدیا نیز به همچنین ، اما در مورد وجه تسمیه نام روستا هیچ سند معتبری یافت نمی شود .
در اکثر ادارات و سایتها بعلت تشابه نزدیک نوشتاری، آنرا با گمیشان (gomishan) یا همان گمیش تپه از استان گلستان اشتباه گرفته و مرتکب اشتباهات گفتاری و نوشتاری می شوند.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد