به پایگاه خبری و تفریحی شهرستان نکا خوش آمدید.این پایگاه در سال 1399 کار خود را آغاز کرده و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. شما همشهریان عزیز میتوانید ما را در این امر یاری نمایید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

خبرنگار شوید

شما براحتی میتوانید خبرنگار افتخاری سایت ما شوید . کافیست خبر های جدید از شهرستان را از طریق فرم زیر برایمان ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود

0
جمعیت شهرستان نکا
مرتضی رمضانی فرماندار نکا

فرماندار

مرتضی رمضانی

بخشدار نکا

بخشدار

ابراهیم طاهری

موسی خلیلی شهردار نکا

شهردار

موسی خلیلی

امام جمعه نکا

امام جمعه

محمدصادق لائینی

سد گلورد شهرستان نکا

سد گلورد شهرستان نکا

سد گلورد شهرستان نکا به ارتفاع ۱۰۰ متر در ۴۲ کیلومتری جنوب شرق نکا در مازندران با حضور چیت چیان وزیر نیرو آبگیری شد. تامین آب آشامیدنی شهرستانهای نکا، بهشهر و گلوگاه و روستاهای واقع در دشت، تامین و بهبود وضع آب زراعی ۲۵ هزار هکتار زمین در پایین دست، تولید ۸ مگاوات برق و ایجاد فضای تفریحی از جمله مزایای آبگیری سد گلورد است.

سد گلورد شهرستان نکا

سد گلورد، در فاصله حدود چهل و پنج کیلومتری شهرستان نکا که مکان‌یابی آن در اواخر دهه چهل شکل‌گرفت، پس از فراز و نشیب‌ها در ساخت آن هم‌اکنون آماده آبگیری هست؛ ولی رودخانه نکارود دیگر آن رودخانه دهه چهل نیست. در ابتدای دهه هشتاد، مطالعه این سد آماده شد. در سال ۸۱، کارشناسان وقت دفتر فنی آب وزارت نیرو، این طرح را مردود و غیرضروری اعلام کردند ولی تکنوکرات‌ها یا فن‌سالارانی که چاره هر چیزی را ساخت‌وساز بتونی و فلزی می‌دانند و از طبیعت درک درستی ندارند و برای حفظ آن اهمیتی قایل نیستند، به مردم و مسوولان القا کردند چاره نجات نکا از سیل و کم‌‌آبی، ساخت این سد هست. در این مقاله سعی کردم، آنچه که واقعیات بدیهی از پیامدهای زیست‌محیطی این سد که به‌زودی گریبان گیر ما خواهد شد روشن ساخته و به مردم و مسوولان منطقه نسبت به عواقب آبگیری این سد هشدار دهم. آهنگ تغییر اقلیم در ایران به سرعت در حال نواخته شدن هست و در شرق استان مازندران بیشتر هست. چنانچه به همین شکل به تخریب منابع آبی و جنگل‌ها بپردازیم و راه توسعه شهری را برای مناطق روستایی واقع در جنگل‌های هیرکانی را تعریف کنیم، به سرعت دچار زیان‌های آن ازجمله کم‌آبی و نزاع آب خواهیم شد.

سد گلورد شهرستان نکا

سرانه آب در شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه با توجه به جمعیت ساکن و منابع آبی موجود بسیار کم بوده به‌طوری‌که حدود۳۰ درصد کم‌تر از سرانه آب کشور است که سد گلورد نکا می‌تواند بسیاری ازاین مسائل را رفع کند.

 

 

مشخصات فنی :

ارتفاع سد از پي: ۱۱۳ متر

طول تاج: ۲۷۰ متر

حجـم خاکبـرداري و سنگبـرداري: ۲,۳۵۰,۰۰۰ متر مکعب

سنگريزي: ۲,۶۴۰,۰۰۰ متر مکعب

آرماتوربندي: ۴,۱۰۰ تن

قالب بندي: ۹۰,۰۰۰ متر مربع

بتن ريزي: ۹۷,۰۰۰ متر مکعب

سيستم انحراف آب شامل دو فرازبند خاکي و تونل انحراف با طول کلي ۴۵۰ متر و مقطع تمام شده ۵ متر

نوع سرريز: آزاد در تکيه گاه سمت چپ ساختگاه

ظرفيت سرريز: ۱,۹۴۰ متر مکعب در ثانيه

طول گالري ها: ۳,۴۰۰ متر

حفاري و تزريق پرده آب بند: ۲۵۰,۰۰۰ متر
سيمان تزريق: ۴۰,۰۰۰ تن

سد گلورد شهرستان نکا

مشخصات پروژه :

کارفرما: شرکت آب منطقه اي مازندران

مشاور کارفرما: مهندسين مشاور سکو

حجم مخزن (سالانه): ۱۱۵،۵۰۰،۰۰۰ مترمکعب

حجم تنظیم شده (سالانه): ۱۸۹،۰۰۰،۰۰۰ مترمکعب

سد گلورد شهرستان نکا

توضیحات:

طراحي اين سد بر عهده شرکت مهندسين مشاور آب نيرو بوده که به صورت مشارکت با شرکت ساختماني او- يول همکاري داشته است. جهت بررسي و تـاييـد نهـايي طـراحي سـازه های کليدي شرکت مشاور اشتـوکي نيـز تـوسط اين گروه مشارکت به خدمت گرفته شده است.

سد مخزني گلورد در استان مازندران، ۴۵ کيلومتري جنوب شرقي شهر نکا، واقع شده است. پروژه مذکور به روش طرح و ساخت بوده و اهم فعاليت هاي آن مشتمل بر طراحي، تدارکات، ساخت، نصب، راه اندازي، بهره برداري آزمايشي و تحويل بدنه سد، سرريز، برج و تونل آبگير، فرازبنـد، گالـري هـاي تـزريق و سيستم پرده ي آب بند، تهيـه، سـاخت و نصب تجـهيزات هيدرومکانيک و سيستم ابزار دقيق و تاسيسات الکتريکي مربوطه مي باشد.

هدف از اجراي طرح تامين آب زراعي براي بخشي از دشت نکا و بهشهر، جلوگيري از خسارات ناشي از سيلاب هاي مخرب در محدوده آسيب پذير، توسعه دامپروري و صنايع جنبي کشاورزي و پرورش آبزيان و ايجاد کار و اشتغال و جذب توريست و ايجاد اثرات مثبت زيست محيطي مي باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب تصادفی

ثبت مشخصات روستا

شما میتوانید اطلاعات و عکس های روستای خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در سایت درج گردد